De Gouden Weken in het onderwijs

De Gouden Weken in het onderwijs

BLOG | 26 augustus 2024

De start van een nieuw schooljaar is altijd een spannende tijd, vol nieuwe kansen en mogelijkheden. Zowel voor leerlingen als leerkrachten betekent dit een frisse start, met nieuwe klasgenoten, nieuwe lessen, en misschien zelfs nieuwe docenten. Juist in deze eerste weken na de zomervakantie, de zogenaamde “Gouden Weken”, ligt een belangrijke kans om de basis te leggen voor een succesvol schooljaar. Maar wat zijn de Gouden Weken precies, en waarom zijn ze zo cruciaal in het onderwijs?

Gouden Weken

Wat zijn de Gouden Weken?

De Gouden Weken zijn de eerste vier tot zes weken van het schooljaar, waarin de nadruk ligt op het creëren van een positieve groepsdynamiek en een veilige leeromgeving. Tijdens deze weken is er extra aandacht voor het opbouwen van relaties, het vormen van een hechte klas, en het afstemmen van verwachtingen. Het is een periode waarin leerlingen en docenten elkaar beter leren kennen, de klassenregels worden vastgesteld, en een goede samenwerking wordt gestimuleerd.

Het belang van een goede start

De beginperiode van het schooljaar is van cruciaal belang, omdat deze de toon zet voor de rest van het jaar. Onderzoek heeft aangetoond dat een positieve groepsdynamiek direct invloed heeft op de leerprestaties van leerlingen. Een veilige en hechte klas zorgt ervoor dat leerlingen zich durven uiten, fouten durven maken, en zich optimaal kunnen ontwikkelen. De Gouden Weken bieden de mogelijkheid om deze positieve sfeer te creëren.

Hoe invullen? Activiteiten en strategieën

Leerkrachten kunnen tijdens de Gouden Weken verschillende activiteiten en strategieën inzetten om de groepsvorming te bevorderen:

Oog voor individuele behoeften. Iedere leerling is anders en heeft unieke behoeften. Het is belangrijk om hier oog voor te hebben en, waar nodig, extra ondersteuning te bieden. Dit kan variëren van een luisterend oor tot aanpassingen in het lesprogramma.

Kennismakingsactiviteiten. Door leuke en interactieve spelletjes te spelen, leren leerlingen elkaar en de leerkracht op een ontspannen manier kennen. Denk bijvoorbeeld aan kringgesprekken, samenwerkingsopdrachten of creatieve presentaties waarin leerlingen iets over zichzelf vertellen.

Regels en afspraken vaststellen. In plaats van simpelweg regels op te leggen, kunnen leerkrachten samen met de leerlingen afspraken maken. Dit zorgt voor betrokkenheid en verantwoordelijkheid. Het is belangrijk dat de regels duidelijk zijn, maar ook dat ze gezamenlijk worden nageleefd.

Focus op samenwerking. Groepswerk en teamopdrachten helpen leerlingen om elkaar beter te leren kennen en vertrouwen op te bouwen. Door samen te werken aan een gemeenschappelijk doel, ontstaat er een gevoel van verbondenheid en wederzijds respect.

De rol van de leerkracht

De leerkracht speelt een sleutelrol tijdens de Gouden Weken. Niet alleen in het faciliteren van de activiteiten, maar ook in het observeren van de groepsdynamiek en het interveniëren waar nodig. Door een positieve houding uit te stralen, duidelijk te communiceren, en vooral een goed voorbeeld te geven, kan de leerkracht een veilige en stimulerende omgeving creëren waarin leerlingen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen.

De lange termijn

Hoewel de Gouden Weken slechts enkele weken duren, hebben ze een langdurige impact. Een goede start kan het verschil maken tussen een klas waar conflicten de overhand nemen en een klas waarin leerlingen met plezier naar school gaan en optimaal presteren. De investering in deze weken betaalt zich gedurende het hele schooljaar terug.

Conclusie

De Gouden Weken zijn van onschatbare waarde in het onderwijs. Ze bieden een kans om de basis te leggen voor een jaar vol groei, leren en samenwerken. Door te investeren in deze periode, creëren leerkrachten een fundament waarop leerlingen niet alleen academisch, maar ook sociaal-emotioneel kunnen floreren. Kortom: de Gouden Weken zijn de sleutel tot een succesvol schooljaar voor zowel leerlingen als leerkrachten.

Ook interessant voor jou

Hoe overleef jij het ouderschap?

Je had je het ouderschap zo anders voorgesteld. Je hebt het gevoel dat je continu achter jezelf aanrent. Lees hier verder!

Lees verder

‘Hulp vragen is geen zwaktebod’

Ken je het gezegde ‘ouder worden is een gunst, ouder zijn is een kunst’? Het ouderschap is niet altijd even gemakkelijk. Lees hier verder!

Lees verder

Je tijd managen

Ouder zijn is een fulltime job: je hebt zóveel te doen. Hoe zorg je ervoor dat je je tijd verstandig indeelt? Lees hier verder!

Lees verder

Werkmail in het weekend…?

Hoe vaak open jij je werkmail in het weekend? Coach Marije Thepass vertelt over de vervagende grens tussen werk en privé. Lees er hier meer over!

Lees verder

S.O.S. Vakantiestress!

Een kwart van de Nederlanders heeft last van vakantiestress. Lees hier wat je eraan kunt doen om zonder stress op vakantie te gaan!

Lees verder

Nu alles weer wordt zoals het was…

Vind je het spannend dat het leven weer normaal lijkt te worden na zo’n lange tijd te hebben geleefd met beperkingen? Lees hier verder.

Lees verder

Neem tijd voor het toilet

We hebben het tegenwoordig allemaal zó druk, dat we soms zelfs vergeten dat we ook nog mens zijn. Lees hier verder.

Lees verder

Zorg al-tijd voor jezelf!

Sinds vorig jaar zijn we gewend geraakt aan een wereld waar veel niet meer kon. Lees hier verder.

Lees verder

Laten we het er eens over hebben

Onze stoelgang is niet bepaald een onderwerp waarover we in de wachtrij bij de kassa of tijdens een gezellig avondje met vrienden praten. Lees hier verder.

Lees verder

Ervaringen

Mijn dochtertje Sanne van 6 had al een half jaar last van verstopping en was inmiddels bang geworden om naar de wc te gaan. Het deed haar pijn en ze moest al huilen als ze aandrang kreeg. Ook had ze last van kleine beetjes ontlasting die ze ongewild verloor. Vaak had ze nog een luier om… Het was vreselijk en ik wist niet hoe ik haar kon helpen. Middeltjes van de dokter en kinderyoga voor de ontspanning hielpen niet. Toen probeerden we de Methode SuperPoeper® en dat bleek dé oplossing! Doordat Sanne haar lichaam beter ging begrijpen en ze een positieve associatie kreeg met poepen, durfde ze weer op de wc te proberen. Na een tijdje had ze geen obstipatie meer. Een enorme opluchting voor ons allebei!

- Eelke

Het gaat goed met T.: hij poept nu sinds 3 weken op de wc. Geweldig hè! Al durf ik er nog niet helemaal 100% op te vertrouwen. Het keerpunt was in Frankrijk. Niet vreemd, gezien zijn gevoel voor sfeer en de ontspanning die daar heerste.

Heel soms geeft hij het zelf aan, maar meestal moeten we hem nog naar de wc toe helpen. Maar dan zonder weerstand van zijn kant. En hij blijft zitten totdat het lukt. Hij is zo blij. Fantastisch om te zien. En wij natuurlijk ook blij.

Nu hij weer naar school gaat, was het voor ons even spannend hoe hij er dan mee om zou gaan. Tot nu toe poept hij alleen thuis. Op school heeft hij nog geen vieze broeken gehad. Ik heb de juf wel geïnformeerd. En hij weet dat hij haar mag vragen om hem te helpen. Ik ga ervan uit dat het nu wel helemaal goed gaat komen. Maar ben toch nog voorzichtig, hihi.

- Chantal

Ik vind het zo ontzettend leuk dat je niet vanuit een kantoortje werkt maar dingen onderneemt met de kinderen…. Dit maakt het een stuk fijner en informeler. Mijn zoon is helemaal enthousiast over vandaag, je bent wezen waterfietsen met hem en verheugd zich al op de volgende sessie als jullie naar de kinderboerderij gaan.

- Krista

Vrijblijvend kennismakingsgesprek

Heb jij net een zetje in de goede richting nodig? Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek!